متن سخنرانی حضرت زینب (س) در شام

متن سخنرانی و خطبه حضرت زینب(س) در شام بر اساس نص لهوف این چنین آمده است که در این مطلب می توانید آن را مطالعه نمایید.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، پس از شهادت امام حسین ـ علیه السّلام ـ در روز دهم محرم سال 61 هـ .ق اهل بیت ـ علیهم السلام ـ و حرم امام به اسارت دشمن درآمدند.

در بامداد دوازدهم محرم خاندان رسول اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ به رهبری زینب کبری ـ سلام الله علیها ـ و امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ از کربلا بطرف کوفه حرکت کردند. پس از ورود به کوفه، و خوشحالی درباریان و ابن زیاد و گرفتن مراسمی به خاطره پیروزی، به طرف شام، محل استقرار یزید حرکت نمودند. وقتی سر حسین ـ علیه السّلام ـ و یارانش و اسراء در مقابل یزید حاضر شدند، تشریفات درباری به همان فراوانی بارگاه ابن زیاد انجام شد. «زحر بن قیس که کاروان را به عنوان نماینده ابن زیاد هدایت می کرد سخنرانی طولانی ایراد کرد و در آن به شرح چگونگی شهادت امام حسین ـ علیه السّلام ـ و یارانش پرداخت.»

سپس از میان مردم، بعضی ها نسبت به اسارت خاندان نبوت اعتراض کردند و یزید ساکت و جوابی نداد. وقتی بزرگان و سران اهل شام که یزید به مناسبت پیروزی خود، دعوت کرده بود، حاضر شدند، اسراء و سرهای مقدس را نیز به مجلس آوردند. [1]

پس از درخواست مرد سرخ پوستی از اهل شام برای کنیزی گرفتن فاطمه دختر حسین ـ علیه السّلام ـ از یزید،[2] و جلوگیری زینب ـ سلام الله علیها ـ از این کار و گفتگوهای تند بین یزید و ایشان و زدن چوب خیزران بر لبهای مبارک امام ـ علیه السّلام ـ بود که حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ برخاست و خطبة‌ آتشینی ایراد کردند.

متن عربی این خطبه که در لهوف آمده است این چنین است:

«فقامت زینب بنت علی ـ علیه السّلام ـ و قالت: الحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آله اجمعین. صدق الله کذلک یقول: «ثم کان عاقبة الذین اساءا السوی ان کذبوا بآیات الله و کانوا بها یستهزؤون» (سورة روم، آیة 10). اظننت یا یزید ـ حیث اخذت علینا اقطار الارض و آفاق السماء فاصبحنا نساق کما تساق الاماء ـ ان بناء علی الله هواناً و بک علیه کرامة!! و ان ربک لعظیم خطرک عنده!! فشمغت بانفک و نظرت فی عطفک، جذلا مسرورا، حین رایت الدنیا لک مستوسقة، و الامور متسقة و حین صفالک ملکنا سلطاننا، فمهلا مهلا، انیست قول الله عزوجل: «و لا یحسبن الذین کفروا انما نملی لهم خیر لانفسهم انما نملی لهم لیزدادوا اثما و لهم عذاب مهین» (سوره ‌آل عمران، آیة 178). 


امن العدل یابن الطلقاء تخدیرک اماء ک و نساءک و سوقک بنات رسول الله سبایا؟! قد هتکت ستورهن، و ابدیت وجوهَهُنَّ، تحدوبهن الاعداء من بلد الی بلد، و یستشرفهن اهل المنازل و المناهل، و یتصفح وجوههن القریب و البعید، و الدنی و الشریف، لیس معهن من رجالهن ولی، و لا من هماتهن حمی، و کیف ترتجی مراقبة من لفظ فوه اکباد الاذکیاء، و نبت لحمد بدماء الشهداء؟! و کیف یستظل فی ظللنا اهل البیت من نظر الینا بالشنف و الشنآن و الإحن و الاضغان؟! ثم تقول غیر متاثم و لامستعظم: فاهلوا استهلوا فرحا. ثم قالوا: یا یزید لا تشل.

منتحیاً علی ثنایا ابی عبدالله ـ علیه السّلام ـ سید شباب اهل الجنة تنکتها بمخصرتک. و کیف لا تقول ذلک، و قد نکات القرحة، و استاصلت الشافة، باداقتک دماء ذریة محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ و نجوم الارض من ‌آل عبدالمطلب؟! و تهتفُّ باشیاخک، زعمت انک تنادیهم! فلترون و شیکاً موردهم، و لتودن انک شللت و بکمت و لم تکن قلت ما قلت و فعلت ما فعلت. اللهم خذ بحقناه و انتقم ممن ظلمنا، و احلل غضبک بمن سفک دماءنا و قتل حماتنا.

فوالله مافریت الاجلدک و لا حززت الا لحمک، و لتردن علی رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ بما تحملت من سفک دماء ذریتة و انتهکت من حرمته فی عترته و لحمته و حیث یجمع الله شملهم ویلم شعشهم و یاخذ بحقهم «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون» و حسبک بالله حاکماً، و بمحمد خصیماً و بجبرئیل ظهیراً، وسیعلم من سول لک و مکنک من رقاب المسلمین، بئس للظالمین بدلا و ایکم شر مکاناً و اضغف جنداً.

و لئن جرت علی الدواهی مخاطبتک، انی لاستصغر و قدرک، و استعظم تقریعک و اسثتکثر توبیخک، لکن العیون عبری، و الصدور حری. الا فالعجب کل العجب لقتل حزب الله النجباء بحزب الشیطان الطلقاء، فهذه الایدی تنصح من دمائنا، و الافواه تتحلب من لحومنا، و تلک الجثث الطواهر الزواکی تتاهبها العواسل و تعفوها امهات الفواعل، و لئن اتخذتنا مغنماً لبقدنا و شیکا مغرما، حین لا تجد الا ما قدمت یداک، و ماربک بظلام للعبید، فالی الله المشتکی. و علیه المعول فکذکیدک، واسع سعیک، و ناصب جهدک فوالله لا تمعون ذکرنا، و لا تمیت وحینا، و لا تددک امرنا، و لا ترحض عنک عارها، و هل رایک الافندا و ایامک الاعددا، و جمعک الا بددا، یوم ینادی المناد، الا لعنة الله علی الظالمین، فالحمد لله الذی ختم لاولنا بالسعادة و المغفرة، و الاخرنا بالشهادة و الرحمة. و نسال اللدان یکمل لهم الثواب و یوجب لهم المزید، و یحسن علینا الخلافة، انه رحیم و دود. و حسبنا الله و نعم الوکیل.»[3]


عین متن لهوف در کتاب ابو مخنف نیز وارد شده است و ترجمة آن از ابومخنف چنین است:


«زینب دختر علی بن ابی طالب ـ علیه السّلام ـ برخاست و گفت: «سپاس خدای را که پروردگار جهانیان است و درود خدا بر پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و همة خاندان او باد. راست گفت خدای سبحانه که فرمود: «سزای کسانی که مرتکب کار زشت شدند زشتی است، آنان که آیات خدا را تکذیب کردند و به آن ها استهزاء نمودند.» ای یزید آیا گمان می بری این که اطراف زمین و ‌آفاق آسمان را بر ما تنگ گرفتی و راه چاره را بر ما بستی که ما را به مانند کنیزان به اسیری برند، ما نزد خدا خوار و تو سربلند گشته و دارای مقام و منزلت شده ای، پس خود را بزرگ پنداشته به خود بالیدی، شادمان و مسرور گشتی که دیدی دنیا چند روزی به کام تو شده و کارها بر وفق مراد تو می چرخد، و حکومتی که حق ما بود در اختیار تو قرار گرفته است، آرام باش، آهسته تر. آیا فراموش کرده ای قول خداوند متعال را «گمان نکنند آنان که کافر گشته اند این که ما آنها را مهلت می دهیم به نفع و خیر آنان است، بلکه ایشان را مهلت می دهیم تا گناه بیشتر کنند و آنان را عذابی باشد دردناک» 


آیا این از عدالت است ای فرزند بردگان آزاد شده (رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ ) که تو، زنان و کنیزگان خود را پشت پرده نگه داری ولی دختران رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ اسیر باشند؟ پرده حشمت و حرمت ایشان را هتک کنی و صورتهایشان را بگشایی، دشمنان آنان را شهر به شهر ببرند، بومی و غریب چشم بدانها دوزند، و نزدیک و دور و وضیع و شریف چهرة آنان را بنگرند در حالی که از مردان و پرستاران ایشان کسی با ایشان نبوده و چگونه امید می رود که مراقبت و نگهبانی ما کند کسی که جگر آزادگان را جویده و از دهان بیرون افکنده است، و گوشتش به خون شهیدان نمو کرده است. (کنایه از این که از فرزند هند جگر خوار چه توقع می توان داشت) چگونه به دشمنی با ما نشتابد آن کسی که کینه ما را از بدر و احد در دل دارد و همیشه با دیدة بغض و عداوت در ما می نگرد. آن گاه بدون آن که خود را گناهکار بدانی و مرتکب امری عظیم بشماری این شعر می خوانی: 


فاهلوا و استهلوا فرحاً ثم قالوا یا یزید لا تشل
و با چوبی که در دست داری بر دندانهای ابو عبدالله ـ علیه السّلام ـ سید جوانان اهل بهشت می زنی. چرا این شعر نخوانی حال آن که دل های ما را مجروح و زخمناک نمودی و اصل و ریشة ما را با ریختن خون ذریة رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ و ستارگان روی زمین از آل عبدالمطلب بریدی، آن گاه پدران و نیاکان خود را ندا می دهی و گمان داری که ندای تو را می شنوند. زود باشد که به آنان ملحق شوی و آرزو کنی کاش شل و گنگ بودی نمی گفتی آنچه را که گفتی و نمی کردی آنچه را کردی.

بارالها بگیر حق ما را و انتقام بکش از هر که به ما ستم کرد و فرو فرست غضب خود را بر هر که خون ما ریخت و حامیان ما را کشت. ای یزید! به خدا سوگند نشکافتی مگر پوست خود را، و نبریدی مگر گوشت خود را و زود باشد که بر رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ وارد شوی در حالتی که بر دوش داشته باشی مسئولیت ریختن خون ذریة او را، و شکستن حرمت عترت و پاره تن او را، در هنگامی که خداوند جمع می کند پراکندگی ایشان را، و می گیرد حق ایشان را «و گمان مبر آنان را که در راه خدا کشته شدند مردگانند، بلکه ایشان زنده اند و نزد پروردگار خود روزی می خورند.» و کافی است تو را خداوند از جهت داوری و کافی است محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ تو را برای مخاصمت و جبرئیل برای یاری او و معاونت. 


و بزودی آن کس که کار حکومت تو را فراهم ساخت و تو را بر گردن مسلمانان سوار نمود، بداند که پاداش ستمکاران بد است و در یابد که مقام کدام یک از شما بدتر و یاور او ضعیف تر است. و اگر مصایب روزگار مرا بر آن داشت که با تو مخاطبه و تکلم کنم ولی بدان قدر تو را کم می کنم و سرزنش تو را عظیم و توبیخ تو را بسیار می شمارم، این جزع و بی تابی که می بینی نه از ترس قدرت و هیبت توست، لکن چشمها گریان و سینه ها سوزان است.

چه سخت و دشوار است که نجیبانی که لشکر خداوندند به دست طلقاء (آزاد شدگان) که حزب شیطانند، کشته گردند و خون ما از دستهایشان بریزد، و دهان ایشان از گوشت ما بدوشد و آن جسد های پاک و پاکیزه را گرگهای بیابان سرکشی کنند، و کفتارها در خاک بغلطانند (کنایه از غربت و بی کسی آنها). ای یزید! اگر امروز ما را غنیمت خود دانستی زود باشد که این غنیمت موجب غرامت(ضرر) تو گردد در هنگامی که نیابی مگر آنچه را که از پیش فرستاده ای، و نیست خداوند بر بندگان ستم کننده، به خدا شکایت می کنیم و بر او اعتماد می نماییم. 


ای یزید! هر کید و مکر که داری بکن، هر کوشش که خواهی بنمای، هر جهد که داری به کار گیر، به خدا سوگند هرگز نتوانی نام و یاد ما را محو کنی، وحی ما را نتوانی از بین ببری، به نهایت ما نتوانی رسید، هرگز ننگ این ستم را از خود نتوانی زدود، رای توست و روزهای قدرت تو اندک و جمعیت تو رو به پراکندگی است،‌در روزی که منادی حق ندا کند که لعنت خدا بر ستمکاران باد. 


سپاس خدای را که اول ما را به سعادت و مغفرت ثبت کرد و آخر ما را به شهادت و رحمت فائز گرداند، از خدا می خواهیم که ثواب آنها را کامل کند و بر ثوابشان بیفزاید، و برای ما نیکو خلف و جانشین باشد، که اوست خداوند رحیم و پروردگار ودود، و ما را کافی در هر امری و نیکو وکیل است.»[4] 


معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. منتهی الامال شیخ عباس قمی.
2. تاریخ الرسل و الملوک طبری.
3. نفس المهموم، شیخ عباس قمی.

پی نوشت ها:

[1] . جعفری، سیدحسین محمد، تشیع در مسیر تاریخ، مترجم سیدمحمدتقی آیت اللهی، چاپ10، ص80.
[2] . فاطمه دختر حسین ـ علیه السّلام ـ فرموده هنگامی که ما را با آن وضع رقت بار وارد مجلس یزید نمودند، یزید از مشاهدة حال ما متاثر شد همان وقت یکی از شامی ها که آدمی سرخ گون بقود چشمش به من که دختری زیبا چهره بودم افتاد و به یزید گفت چقدر مناسب است این کنیزک را به من بخشایی ... شیخ مفید، ارشاد، مترجم، محمد باقر ساعدی خراسانی، تهران، کتابفروشی اسلامیه، چ سوم، 76، ص 479.
[3] .ابن طاووس، علی بن موسی بن جعفر، الملهوف علی قتلی الطفوف، تهران، درالاسوه، چ دوم، 75، ص 215.
[4] . ابومخنف، مقتل الحسین (اولین مقتل سالار شهیدان)، مترجم سید علی محمد موسوی جزایری، قم، انتشارات امام حسن، چ اول، 80، ص 393.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۵۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا کابلی
۱۷:۲۸ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولادالحسین و علی اصحاب الحسین و علی بنت علی ابن ابیطالب زینب کبری س
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
کف کردم ایول
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۷:۵۹ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
لبیک یا حسین ، لبیک یا حسین ، لبیک یا حسین
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۰:۳۱ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
دورد خداوند بر محمد اهل بیت پاک مطهرش ودرود خدا بربزرگ زنان عالم حضرت زهرا(س)و پیغام رسان کربلا حضرت زینب کبری(س)واقعا حق گفتن کربلا در کربلا می مرد اگر زینب نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
لبیک یا زینب کبری
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۶:۱۳ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
سلام برشهدای کربلا سلام بر زینب کبری سلام برسالارشهیدان سلام بر حضرت علی(ع)
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۱:۲۳ ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
سلام و درود خدا بر زینب و مادرش زهرای مرضیه دختر پیغمبرم که به بزرگی این زنان زنی در عالم نیست خدا مارو قرین رحمتش کند و به درک مقام زهرا و بانویم زینب برساند
Poland
ضادق
۱۹:۵۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
لبیک یا حسین لبیک یا زینب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
یا زینب کبری سلام الله علیها
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۰۲:۵۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
اینبارهم مثل هزاران دفعه قبل افتخارکردم که اسمم زینبه ایشالاخداتوفیق بده ک بتونیم یک صدم ازراه ایشونو ادامه بدیم
کربلا درکربلا میمانداگرزینب نبود
سرنی درنینوامیمانداگرزینب نبود
یازینب
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۰:۳۵ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
امیرالمومنین زنده شده است . دوباره . انگار. سلام بر بانو زینب کبری سلام الله علیها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
درود بردخترحیدرکرار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
السلام علیک یا زینب کبری
Iran (Islamic Republic of)
تسنیم سخاوت
۲۱:۱۲ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
یا زینب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
لعنت خدا بر یزید و یزیدیان نجس
Iran (Islamic Republic of)
ن ك
۱۴:۳۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
السلام عليك يا بنت اميرالمؤمنين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
السلام علیک یااباعبدالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۱ مهر ۱۳۹۸
الهی خواهرت بمیرد یا حسین ع. خداوند هر آن بر آتش جهنم یزد بیفراید. ومرحمی باشد بر دل عمه سادات بی بی زینب س
Iran (Islamic Republic of)
اسیه
۰۱:۰۱ ۰۹ مهر ۱۳۹۸
لعنت خدا بر یزید ویزیدیان .آن شالله ک منتقم خون ابا عبدالله خواهد آمد و ریشه ظلم وستمکار را به کلی از بین خواهد برد .الهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۸ مهر ۱۳۹۸
شرمنده ام ک هنوز زنده ام و از غمت نمردم عمه جان.الهی بمیرم برای دلت.
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۱۷:۲۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
براستی که زینب دختر فاطمه ی زهراست واین خطبه تداعی خطبه ی فدکیه بود
عشق یک زینب و هفتادو دوتن میخواهد
بچه بازیست مگر عشق جگر میخواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۸
لبیک یا زینب
Iran (Islamic Republic of)
کمیل
۱۵:۱۳ ۱۸ تير ۱۳۹۸
صلی الله علیک یا زینب کبری
کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود...
ما رایت الا جمیلا
مرقد او را مپرس از هل کوفه اهل شام
سینه ایرانیان آرامگاه زینب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۸
لعنت خدا بر یزید ابن معاویه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۰ دی ۱۳۹۷
السلام عليک يا زينب كبرى
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۹ آذر ۱۳۹۷
سلام بر حسین(ع)ویارانش وخواهر گرامیش، زینب کبری،
جانم به فدایت بانوی من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۹ آذر ۱۳۹۷
سلام بر حسین(ع)ویارانش وخواهر گرامیش، زینب کبری،
جانم به فدایت بانوی من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
السلام علیک یازینب کبری یا حسین کاش من هم لیاقت داشتم ودر ظهر آشورا پشت سرت نماز می خواندم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۴۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۷
امان ازدل زینب
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۴۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۷
امان ازدل زینب
Iran (Islamic Republic of)
بهرام دستگیرعالی
۱۶:۱۵ ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
سلام بردخترفاتح خیبرشافع محشرحیدرکرارسلام بربینش عمیق دخترحضرت زهرای اطهرسروربنوان دوعالم.شکرگزاری حضرت ززینب ازابتداتابه انتهاراکه شهادت رارحمت وفائزمیشمارندفصل الخطاب همه چراهاست.دیوانه توهردوجهان راچه کند..مقصودتویی کعبه وبتخانه بهانه.این عشق رابایدگفت چون به عشق آیم خجل باشم ازآن.جانم فدای زینب کبری سغیرکربلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
یا زینب, کاش آن موقعی که خیمه ها یتان را آتش زدند, جانم را فدای شما می کردم.
Iran (Islamic Republic of)
فیروزه
۰۲:۲۳ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود
Iran (Islamic Republic of)
نفس
۱۹:۰۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۷
عراق وعربستا ن همان هایی هستند که چنین کردند با اهل بیت پیامبر
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۰۲:۲۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۷
لبیک یا زینب
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۳۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
کاش سخنان خانم زینب به زبان عربی نوشته می شد ودر تمام شهرهای سوریه وعراق پخش می شد تا واقعیات به گوشهای گروهای تکفیری می رسید خطبه های کوفه و شام آتشین است همانند شیر خدا علی ع سخنرانی می کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۷
بله
Afghanistan
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
امان از دل زینب که خون شد دل زینب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
خیلی خوب بود عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۱۹:۴۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
صلوات الله علیهم.
Iran (Islamic Republic of)
امیری
۲۰:۴۲ ۲۶ آبان ۱۳۹۶
عالی بود کاش تمام خانم ها همچو ایشان با صلابت باشند وبا سخنان خود هم نه با چادر خود تو دهنی به دشمن زنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۶
با سلام از اینکه باعث شدید از خطبه آن حضرت مطلع شوم بسیار ممنون.اجرتان با همان حضرت زینب
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۱۸:۰۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
لبیک یا زینب
Iran (Islamic Republic of)
رحیم
۲۱:۴۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۶
برای شادی دل حضرت زینب صلوات
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۰:۳۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۶
سلام بر مظهر صبر دشت نینوا...خانم زینب کبری
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۲:۰۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
السلام علی عقیلت بنی هاشم یازینب الکبری
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۲:۰۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۶
السلام علی عقیلت بنی هاشم یازینب الکبری
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۲۳:۴۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
چقدرزیبا سخن گفتند سروره زنانه اهل جنت واقعا توی اون شرایط اینجوری سخن گفتن و خبراز اینده دادن نشون میده ایشون یه انسانه وارسته وشخصیته بزرگی دارن
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۲۳:۴۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۶
چقدرزیبا سخن گفتند سروره زنانه اهل جنت واقعا توی اون شرایط اینجوری سخن گفتن و خبراز اینده دادن نشون میده ایشون یه انسانه وارسته وشخصیته بزرگی دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
یا عقیله بنی هاشم..... سلام بر بانوی صبر عمه جان زینب (س)
ما را ز سر بریده می ترسانند
گر ما ز سر بریده می ترسیدیم
دور حرم عمه نمی چرخیدیم
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۱:۲۴ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
السلام علیک بر شاه شهیدان ابا عبدالله حسین ( ع) درود خدا بر شیر زن کربلا
Iran (Islamic Republic of)
محمد مهدی
۲۱:۰۴ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
سلام برزینب آیه بردباری وشکیبایی
Iran (Islamic Republic of)
فرید
۱۶:۳۱ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
سلام، السلام علی الحسین وعلی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین. پیام عاشورا فراموشمان نشود و در هیاهوی خرافات گم نگردد که آن مظلوم فرمود من برای احیای دین جدم قیام کردم و احیای ارزش نماز و امر به معروف و نهی از منکر. یادمان باشد هر روز کربلاست و هر سرزمین عاشورا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
لعنت الله علی قوم ظالمین
United States of America
خاطره
۱۴:۰۱ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
کاش رهروئتان باشیم
Iran (Islamic Republic of)
شیعه مولاعلی ع
۰۱:۴۰ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
جاالحق وزحق الباطل.والسلام.
Iran (Islamic Republic of)
A.mm
۱۵:۰۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
اين گونه سخن گفتن كار إنسان هايي است كه بر واقعيت هاي
آفرينش بيش از هر انسان ديگري آگاه شده اند
وگرنه كدام إنسان معمولي ميتواند بعد از ديدن اين همه مصيبت
مانند كوه استوار اين چنان لرزه بر جان قاتلان تمام خاندانش بيندازد
السلام عليك يا زينب كبري
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
ی زن واقعی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۶
سلام بر حسین ویارانش
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۷:۰۹ ۰۸ مهر ۱۳۹۶
صلی الله علیک یااهل البیت النبوه خدایامارابه حسین ببخش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
درودخدابرعقیله العرب زینب
السلام علیک یا زینب کبری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
درودخدابرعقیله العرب زینب
السلام علیک یا زینب کبری
Iran (Islamic Republic of)
هو121
۰۹:۳۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
یا علی - هرچند الان هم هستند این یزیدیان در راس حکومت ایران - از خدا بترسید ای عباسیان و ای یزیدیان و ای از خدا بیخبران زمان - ننگ و نفرین بر شما باد - که امام زمان نظاره گر اعمالتان هست و میبیند که چطور به دروغ خود را خلیفه ی اسلام گردانیدید- ننگ و نفرین بر شما از خدا بیخبران باد-
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۲۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۶
درود بر فرزند امیرالمومنین و خواهر خون خدا و عمه علی اکبر حسین و نور دیده رسول الله که دین از انان زنده است.
Iran (Islamic Republic of)
علوی
۰۱:۳۴ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
الحق که دختر آقا امیره
سخنانش بوی حیدر میده
و لعن الله علی کل اعدا اجمعین
Germany
ناشناس
۰۱:۰۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
چه زیباسخن گفتی سخنور.جانم به فدایت دخترحیدر(ع)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
دروسلام بر پیامبرنیکو سرشت و درود بر بانوی خوبان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
اسلام عليكي ياسيدتنا ومولاتنا اشفي لنا عندالله
Iran (Islamic Republic of)
فيروزه
۱۳:۲۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۵
حضرت زينب نمونه صبره كاش ماهم اندازه حضرت زينب صبرداشتيم .ياحضرت زينب شفاعتمون كن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۵
یا زینب کبری یا امام حسین یاابوالفضل یا شهیدان کربلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۲ آبان ۱۳۹۵
کربلا در کربلا میمانداگر زینب نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۵
سلام بر زینب. الان که این خطبه رو خوندم خودش حالمو میدونه . خدایا به حق زینب کمکم کن. ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۵
بسیار عالی بود واین روهم بگم که یزید بعد از شنیدن این خطبه دستور داد که بیبی واصحاب رو با احترام برگردونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۹ مهر ۱۳۹۵
سلام بر حسین ویارانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۵
کــُـــــلُنا عَبـــــاســُـکِ یازِیـنَب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۴ مهر ۱۳۹۵
کربلا درکربلا میماند اگر زینب نبود
درود خدا و فرشتگانش بر خون های پاکی که بر زمین ریخته شد
درود خداوند وهمه جن و انس بر شیر زن کربلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۴ مهر ۱۳۹۵
لبیک یا حسین (ع) لبیک یا زینب (س)
السلام علی الحسین
السلام علی علی بن الحسین
السلام علی اولاد الحسین
السلام علی اصحاب الحسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۴ مهر ۱۳۹۵
لبیک یا حسین (ع) لبیک یا زینب (س)
السلام علی الحسین
السلام علی علی بن الحسین
السلام علی اولاد الحسین
السلام علی اصحاب الحسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۵
سلام ودرودخدابرثارالله و شیرزن کربلا براستی که او زنده کننده
خون خدابود بنده با خواندن این متن فقط گریه کردم آل الله بشما ها خیر دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۵
کربلا می ماند اگر زینب نبود
جانم به قدرت دختر امیرالمومنین
لعنت بر عمر و ابوبکر وعثمانی معاویه ویزیدشمنانش آل رسولله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۵
کربلا می ماند اگر زینب نبود
جانم به قدرت دختر امیرالمومنین
لعنت بر عمر و ابوبکر وعثمانی معاویه ویزیدشمنانش آل رسولله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۵
واقعا که دختر علی هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۵
ب امید موفقیت مدافعان حرم وبازپس گیری سوریه انشاله راهش باز بشه دوباره بریم زیارتگاه آن بانو بزرگوار وحضرت رقیه ((س))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۲۱ مهر ۱۳۹۵
كاش در مراسم عزاداري اين خطبه ها هم مطرح شوند ،تا مردم عزاداري آگاهانه داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۱ مهر ۱۳۹۵
ارباب بي کفن حسين

شاه حسين
واي حسين
Germany
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۰ مهر ۱۳۹۵
چقدر زیبا سخن فرمودند حضرت زینب .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۷ مهر ۱۳۹۵
درود بر شیرزن اسلام حضرت زینب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۳ مهر ۱۳۹۵
درود خداوند بر حسین و اهل بیتش
بغضم گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۶ ۰۹ تير ۱۳۹۵
السلام علی جبل الصابر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
مازنان مسلمان به وجود بانویی چون زینب کبری افتخارمیکنیم ، که باعث سرافرازی وسربلندی ما بوده وهست . وتادنیا دنیاست سایه پرچم نجابت واقتدار ایشان برسرزنان مسلمان خواهد بود .
السلام علیک یا زینب کبری
Canada
ناشناس
۰۶:۲۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۴
السلام عليك يا حضرت زينب دختر برومند و شجاع حضرت علي ع و نور چشم حضرت زهرا س
شما افتخار زنان وبهترين الگو براي مسلمانان هستيد براي ما گمراهان دعا كنيد كه دنيا پر از فريب شيطان شده به ابي انت و امي جانم به فدايت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۴
سلام بر حسين مظلوم وياران باوفايش
سلام بر شير زن کربلا حضرت زينب کبري
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۴
سلام بر حسين مظلوم وياران باوفايش
سلام بر شير زن کربلا حضرت زينب کبري
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۲ آبان ۱۳۹۴
عشق گفتن کربلا امد به یاد هیبت خون خدا امد به یاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۴
درود برامام حسین (ع)وحسینیان ودرودوسلام خدا بربی بی زینب شیرزن کربلا ولعنت بر یزیدویزیدیان السلام علی الحسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۴ مهر ۱۳۹۴
خدا لعنتشووووووون کنه.من امسال سعی کردم بیشتر از محرم بدونم خدا خودت کمکم کن
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
سلام بر دختر علی ( ع ) که اسوه ی صبر و مقاومت بود! شاید اگر زینب ( س ) نمیبود الآن محرم هم نمی بود
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۶:۵۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۳
اشک هام جاری هستن ........
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۵۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۳
به نظر من سطح سخنان حضرت زینب بیش از حد شعور مردم زمانی بوده که امام حسین را شهید کردند اما سخنرانی امام در بهترین زمان و مکان بهترین نتیجه از برآورد سخنان حضرت زینب و امام سجاد شده است. واقعا عالی بود.یا حسین
Iran (Islamic Republic of)
آیدا
۱۸:۳۳ ۱۴ آبان ۱۳۹۳
الهی من به فدای عزیزان کربلا
خدایا آرزوم اینه چنان زندگی کنم که شرمنده بانو زینب و بانو فاطمه نباشم . خدایا کمکم کن در این راه . آمین
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیمی
۱۷:۲۴ ۱۴ آبان ۱۳۹۳
سلام بر شیر زن کربلا و رسواکننده ستمکاران . یزید پلید و ابن زیاد ملعون خدایا
بما کمک کن تا حقیقت کربلا را بشناسیم و
همواره یاری کننده راه امام حسین علیه السلام باشیم نکند با گناه کردن جزو یزیدیان شویم
۱۲
آخرین اخبار